FOTOGRAFERING INREDNING TRÄDGÅRD LIVET

tisdag 26 april 2011

Matsedel och hur gör Ni?


Bild lånad från Arla




Go kväll!

Hoppas Eran dag har varit till belåtenhet?
Min gick som vanligt i en hiskelig fart, så jag hann knappt med dagen känns det som.

Nu försöker jag komma på lite olika maträtter och skriver en inköpslista......
det går sådär kan jag säga. (skriva).
Det bor ju dessutom en kräsen son här i stugan. :)
 Dock borde jag nog vara lite hårdare och gå efter den som man själv är uppväxt med:
Det som står på bordet är det som det bjuds på och duger det inte då får det vara.

Hur gör Ni?
Bestämmer ni maten och så får dom äta det som står på bordet?
Lagar ni flera rätter?
Äter ni 2 mål lagad mat om dagen?
Tar ni något lättare till kvällen? Lunchen?
Några bra och enkla recept som ni vill dela med Er?

Jag ska klura vidare, få se om jag kommer fram till något klokt.
Ska försöka få till en matsedel, så man slipper fundera så mycket
när man kommer hem från jobbet vad man ska göra.
Kikar in om en stund och ser om ni har gett mig några råd. :)))


Ha en skön kväll. :)

Kram
                                                    

5 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis du har just nu haft 11011 besökare och det innan du hunnit dra vinnaren på 10000 besökare.
mamma

Erika sa...

Hej! Ja, det där med mat är svårt. Jag har alltid låtit mina barn äta i stort sett samma mat som vi vuxna, ända sedan de var små. Sill, lax och stark mat undantaget så klart. De har alltid bjudits grönsaker att äta och det har aldrig varit några problem.

Numera är den ena vegan och den andra äter det mesta, men mycket grönsaker. Jag tror att det bästa är ett avspänt förhållande till mat, där man inte låter maten bli ett vapen. Laga mat där allt är separerat, upplagt i olika skålar eller fat, så att sonen kan äta av det han vill och smaka utan att behöva äta mycket av vissa saker. Laga lite kött och mycket grönsaker så kan han inte äta sig mätt på t.ex. enbart köttbullar. Låt honom vara med och laga maten - då är det alltid roligare att smaka också.

Oj, det blev långt. Hoppas att du tar det för vad det är - min erfarenhet, ingen sanning. Kram och lycka till!!!

dagdrömmar i vitt sa...

Maten är inte lätt, mina äter det mesta. Men frågar man vad de vill ha har de inga förslag...
Men om jag då föreslår något duger det inte...
Så jag har slutat fråga:)
Ett tips är annars att varje fredag göra en gemensam lista för veckan. Och alla fick bestämma.
Vi kanske ska börja lägga upp lite maträtter i våra Bloggar:)
På enkel vardagsmat:)
Krarmkam / Nettan

Unknown sa...

Jag har ett supergott recept..:)
Kycklingfile som du delar i små bitar,woka kycklingen, i med wokgrönsaker på burk och en burk groddar,sen så brukar jag ha i lite soja,chilisås och kryddor..Koka upp risnudlar och ha i woken..Rör om och smaska i er..:)) Jag brukar alltid gå på känsla när jag lagar mat,därför har jag inga precisa mått...Gillar ni kassler så har jag ett härligt recept på det med....Önskar dig en härlig dag..Kram/Annelie

Kat sa...

Ett enkelt recept om man gillar lax! Ta 4 filébitar, smörj en ugnsfast form, lägg i filéerna. Blanda sen 200g philadelfiaost (smaksatt eller naturell+kryddor som man väljer själv. Jag älskar den med vitlök och örter.) med ca 2dl turkisk yoghurt. Bre ut blandningen över laxfileerna och låt laxen vara i ugnen på 200 grader i 30-45 min (beror på vad man har för ugn). Servera med en stor grönsallad och pasta eller pressad potatis. Mumsa!
//Kat

Skicka en kommentar